10.000 Stappen

Bewegen is van levensbelang

Waarom is beweging goed? (Bron: Diabetesfonds)
Voldoende beweging is één van de drie speerpunten om diabetes te voorkomen. Verstandig eten en niet roken zijn de andere twee. Dagelijks minimaal een halfuur matig-intensief bewegen is het beste, zoals wandelen of fietsen.

Is er eenmaal diabetes geconstateerd, dan is beweging belangrijk bij de behandeling ervan. Experts noemen beweging vaak zelfs belangrijker dan gewicht. Bewegen is van levensbelang voor mensen met diabetes.

De voordelen van beweging:

  • Door beweging blijf je met diabetes algemeen fitter
  • De bloedsuiker is beter stabiel te houden, daardoor voel je je lichamelijk en geestelijk fitter
  • Minder kans op bijkomende lichamelijke gevolgen van diabetes (complicaties)
  • Vaak minder medicijnen nodig

Wat doet beweging bij diabetes?
Dit heeft te maken met de vetverbranding van suikers in de 'energiecentrales' van de lichaamscellen, de mitochondiën. Bij mensen met diabetes type 2 werken de mitochondiën minder goed, waardoor hun lichaam minder goed reageert op insuline, dat de bloedsuiker verlaagt. Het gevolg: er blijft te veel bloedsuiker in het bloed zitten. 

Beweging activeert de de AMPK-moleculen. Die geven spieren rechtstreeks een signaal om bloedsuiker te verbranden, zonder de tussenkomst van insuline. Beweging activeert die AMPK-moleculen. Daarom is beweging voor diabtes zo belangrijk, want het zorgt voor meer en betere mitochondriën.

Hoe kun je het beste bewegen?
Het beste is om gewoon altijd regelmatig te bewegen, ongeacht het moment van de dag. Bouw het bewegen zoveel mogelijk in het dagelijkse leven in. Ga je in ieder geval niet drie keer in de week compleet in het zweet werken, want dan heb je alleen meer kans op blessures. 

Goed voor je hart (Bron: Nederlandse Hartstichting)
Voldoende
beweging houdt je hart en bloedvaten in conditie en verlaagt de bloeddruk. Een verhoogd cholesterolgehalte kan leiden tot vernauwing in de slagaders. Door voldoende te bewegen stijgt het goede cholesterol (HDL) wat goed is voor je bloedvaten.

Minder kans op borstkanker (Bron: Pink Ribbon)
Meerdere onderzoeken laten zien dat een gezonde levensstijl het risico op borstkanker verkleint. Zo vermindert meer lichaamsbeweging de kans op borstkanker met maar liefst 20-30%. Download hier de brochure.

Bewegen na kanker (Bron: Sportief bewegen)
Kanker en de behandeling ervan hebben een grote impact gehad op je lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Je lichamelijke conditie is waarschijnlijk achteuitgegaan, wat zich onder andere kan uiten in vermoeidheid. Vroeger werd bij ziekte en moeheid vaak rust voorgeschreven. Rust heeft echter de bijwerking dat de conditie nog verder achteruitgaat. 

Wetenschappelijk onderzoek leert dat bewegen na de behandeling een belangrijke bijdragen kan leveren aan het opbouwen van de conditie en aan het herstel. Terwijl je beweegt, verdwijnen zorgen en spannigen naar de achtergrond. Je slaapt lekkerder en staat 's ochtends fitter op.