Eten

Eten

Om ons lichaam draaiende te houden, verbruiken we energie. En omdat je constant energie verbruikt (ook als je slaapt) zal dat ook weer aangevuld moeten worden. Dit kan maar op een manier en dat is door te eten. Maar daar zit voor veel mensen de valkuil, want wat eet je eigenlijk gedurende de dag.

Vaak wordt het ontbijt overgeslagen. Maar als je ’s ochtends opstaat, heb je 8 tot 10 uur lang niets meer gegeten. Daarom is het belangrijk genoeg energie tot je te nemen om de ochtend door te komen. Als je het ontbijt overslaat, heb je de neiging om later op de dag meer te gaan eten, wat het evenwicht van de maaltijden verstoord. Uiteindelijk levert dit aan het einde van de dag een overschot aan calorieën op.

Een vrouw heeft gemiddeld 2000 Kcal per dag nodig om een gezond gewicht te behouden. Een man gemiddeld 2500 Kcal per dag. Wanneer je voeding meer dan deze hoeveelheid energie aan je lichaam levert, kan je lichaam dit niet verwerken. Je lichaam gaat dit opslaan in vet.

Eet ook niet teveel in één keer. Maximaal zo’n 600 Kcal per maaltijd. Wanneer je namelijk teveel energie in één keer binnen krijgt, heeft je lichaam ook moeite dit te verwerken. En zal alles wat teveel is opslaan als reserve-vet.

Eten