Hoe blijf ik op gewicht ?

Hoe blijf ik op gewicht ?

Om op gewicht te blijven is het belangrijk voldoende te bewegen. Om je streefgewicht te behouden, moet je proberen niet meer dan 100 calorieën per dag te veel binnen te krijgen. Gebeurt het een keer wel geen probleem, zet dan gewoon wat extra stappen.

10 Tips om op gewicht te blijven:

  1. Ontbijt: Begin de dag goed met een ontbijt. Een ontbijt zet je spijsvertering op gang en zorgt ervoor dat je later op de dag geen zin krijgt in ongezonde tussendoortjes.
  2. Wees honger voor: Honger zorgt voor eetbuien en dat is net niet wat je wilt.
  3. Drie maaltijden: Eet elke dag drie maaltijden en sla nooit een maaltijd over.
  4. Eet niet te veel: Vooral door te veel eten krijg je een buikje. Dit komt omdat je lichaam onmogelijk in een keer grote hoeveelheden voedsel kan verbranden. 
  5. Alcohol: Een keer wat drinken mag best maar vermijd dagelijks drinken. Drink zeker ook geen grote hoeveelheden. Als je namelijk aangeschoten bent kan je veel minder weerstand bieden tegen allerlei borrelhapjes. En door alcohol verbrand je ook minder vet.
  6. Vet en calorieën: Als je elke dag 100 calorieën te veel binnenkrijgt zal je in een jaar tijd vijf kilo aankomen.
  7. Wegen: Ga wekelijks op het zelfde tijdstip op de weegschaal staan. Het is heel normaal dat je af en toe een kilootje meer of minder weegt. Maar wanneer je een grote verandering ziet van 2,5 kilo of meer, dan weet je dat het mis is.
  8. Volhouden: Ons programma mag je zolang gebruiken als je maar wilt. Dus niets hoeft je in de weg te staan om het vol te houden.
  9. Verwen jezelf een keer per week: Één avond in de week mag je best wat lekkers. Maar dan moet je natuurlijk niet meteen een familizak chips achterover gooien, maar een klein bakje.
  10. Blijf in beweging: Gebruik elke dag je stappenteller dan weet je precies of je wel voldoende beweging hebt gehad.

Elke calorie telt
Want als je lichaam meer energie binnenkrijgt dan gebruikt, zal je vanzelf aankomen. Oftewel de hoeveelheid eten die je binnenkrijgt moet overeenkomen met de energie die je gebruikt.

Zie hieronder enkele calorieënvreters:

product kilocaloriën
1 glas rode wijn 120
1 glas witte wijn 100
1 glas bier 100
chips (100 gram) 542
chocola (100 gram) 546
patat (100 gram) 456
pizza (100 gram) 224
appeltaart (100 gram) 234
mars 229

Jij bent degene die bepaalt wat je eet en hoeveel stappen je per dag zet. Om op gewicht te blijven adviseren wij minimaal 10.000 tot 12.000 stappen dag.

 

Deze gewichtstabellen zijn gebaseerd op BMI (Body Mass Index) van de Nederlandse Hartstichting, uitgaande van een leeftijd tussen de 21 en 60 jaar. Jij bepaalt zelf welk gewicht voor jou van toepassing is ook als dit buiten deze gewichtstabellen valt.